Historia największego włoskiego producenta makaronów
Pietro Barilla przyszedł na świat w Parmie w 1845 roku, w rodzinie piekarzy. W 1877 roku otworzył w swoim mieście własną piekarnię. Znajdowała się ona na ulicy Vittorio Emanuele II, dziś znanej jako strada della Repubblica. Z początku działalności zajmował się głównie wypiekiem pieczywa, a produkcja makaronu była działalnością poboczną. Podobnie zresztą funkcjonowała w tamtym czasie większość piekarni.
Produkcja makaronu zaczęła się jednak zaskakująco dynamicznie rozwijać. W 1903 roku Pietro wytwarzał dziennie 400 kg makaronu, a dwa lata później już 2500 kg. W 1908 otworzył większy zakład w dzielnicy Barriera Vittorio Emanuele (dzisiejsza viale Barilla). W 1937 Barilla wypuszcza jako pierwsza na rynek, makaron w opakowaniu. Była to duża innowacja jak na tamte czasy. Wcześniej makaron sprzedawany był wyłącznie luzem i do takiej formy kupowania przyzwyczajeni byli Włosi. Po drugiej wojnie światowej, w związku z rosnącym popytem wewnętrznym, firma przeżywa silny rozkwit. W latach 60-tych wprowadzono ogólnokrajowy obowiązek sprzedaży makaronu w opakowaniu. Nowy przepis stał się dużym problemem dla mniejszych producentów makaronów, na czym bardzo skorzystała firma Barilla. Korzystając ze swojej przewagi przejęła kolejne lokalne rynki i wkroczyła odważnie także na południe Włoch. Producent wpadł także na świetny pomysł, którym przekonał do swoich produktów konsumentów przyzwyczajonych do oglądania makaronu przed zakupem. Barilla wypuściła wtedy na rynek pierwsze opakowania papierowe z okienkiem, przez które było widać makaron. Dużym sukcesem cieszyła się także telewizyjna kampania reklamowa z udziałem słynnej włoskiej piosenkarki, Miny:
W 1970 rozpoczęto produkcje w Pedrignano, gdzie do dziś znajduje się największa na świecie fabryka makaronu, która produkuje dziś rocznie trzysta trzydzieści tysięcy ton (w 104 jego makaronowych odmianach).
Przy kolejnych spotach reklamowych Barilla współpracowała z samym Federico Fellinim:
Dwa lata temu Barilla otworzyła dwie restauracje w Dubaju: http://barillarestaurants.me/our-restaurants
A w zeszłym roku w Kalifornii i Nowym Jorku: https://www.casabarilla.com/manifesto/
Jeden komentarz
Magdalena Bur
Zawsze fascynowały mnie potężne firmy, które zaczynały jako malutkie, jednoosobowe przedsiębiorstwa. Uwielbiam makaron i mam go zawsze w swojej kuchni. Nie przypuszczałam jednak, ze to właśnie Włosi wpadli na tak prosty pomysł jak okienko w opakowaniu